Karaktärshuvudbry

Det kom en fråga i min mejlkorg som jag valt (efter att fått lov av frågeställaren) att lyfta här på bloggen.

Fråga: Jag kan känna att jag ibland sitter och efterkonstruerar för att karaktärerna ska göra som JAG vill. Jag har en dramaturgi jag vill att de snällt ska följa… Men nu när jag tittar på det känns det inte trovärdigt; jag har inte skapat tillräckligt tydliga drivkrafter för att jag ska tycka att jag köper dem som läsare.

Ofta känns det som jag vill få med för mycket mål/vill/behöver för varje karaktär och då blir det hela alldeles för luddigt, dvs svårt att som läsare förstå vad som är huvudhistorien och också fastna för den.

Hur tänker du runt detta?
Hur skapar man bra och trovärdiga drivkrafter för sina karaktärer?
Kan en karaktär byta mål under bokens gång?
Hur undviker man att ”fuska” sina karaktärer i rätt riktning?

Mitt svar: Det ÄR svårt.
Jag tycker det är supersvårt.
Och rörigt.
Och lätt att bli intrasslad.
Men man MÅSTE skapa bra och minnesvärda karaktärer.
Faktiskt faller hela manuset annars.
Tänk Katniss Everdeen, Scarlett O´Hara, Elizabeth Bennet eller Harry Potter. Han Solo, Christian Grey eller för all del Markus Järv.

Karaktärens MÅL.
Folk måste VILJA saker i ett manus, verkligen VILJA, annars blir det ingen handling.

Jag tänker att varje karaktär (även bikaraktärer och antagonister) har ett huvudmål: hämnas på den som dödade min mamma, få ett jobb, göra pappa stolt, rädda världen etc.

Och sen kan hen ha olika mål i varje kapitel: slippa bråka med pappa igen, få äta en glass ifred, inte börja gråta, komma fram i tid, överleva en helg/ett slagsmål/en släktmiddag etc. Det är bra att i varje kapitel ha koll på dels vad karaktärens huvudmål är (vara en person som gör gott) dels vad målet för kapitlet är (inte be mamma dra åt helvete).

Sedan måste man skilja på vad de TROR de behöver (Pengar, hämnd, dölja sin hemlighet tex) och vad de EGENTLIGEN behöver (kärlek, förlåtelse, förståelse etc).

Detta är ofta HANDLINGEN.
Att komma till insikt om vad man BEHÖVER.

Det är bra om det man tror man vill ha och det man verkligen behöver är två helt olika saker. Googla på want och need, så ska du se att det kommer upp en del.

MOTIVATION.

Varför vill dina karaktärer det de vill (mer än något annat)?

Detta bör man som författare ha klart för sig och förstärka så mycket man kan.
Så att läsaren verkligen känner och förstår.

VARFÖR vill David kapa Investum?
VARFÖR vill Natalia gå sin egen väg?
Varför vill Isobel rädda Medpax, jobba som fältläkare?
Varför vill Alexander bara festa och ligga?
Varför vill Gina plugga medicin?

Om du vill att en karaktär ska göra något för dramaturgins skull så måste du skapa en anledning i deras personlighet/bakgrund till att man som läsare känner att det blir begripligt.

Varför ringer Natalia till David när hon varit med sin familj?
Varför fixar David biljetter åt Natalia?

Vi som läsare måste förstå varför de gör något som egentligen är lite dumt.
Nyckeln ligger ofta i att det de vill på lång sikt (göra pappa stolt, krossa Natalias familj) kolliderar med det de vill för stunden (ligga med en sexig man, impa på en cool kvinna). Vi människor har en tendens att agera kortsiktigt om lusten blir tillräckligt stark Och då måste man som författare få detta att kännas trovärdigt: vi vet att David är en uppkomling som har ett behov att hävda sig, även om han aldrig skulle erkänna det. Och vi vet att Natalia känt sig dumpad och att hon är tänd på David och att hon lite ur balans när hon bråkat med sin familj.

Att karaktärer beter sig obegripligt är tyvärr en av de absolut största no-nos. Men det går alltid att fixa. Man måste bara sätta sig ner och fundera över varför hen gör som hen gör.

För mig är det själva skrivandets kärna. Men jag håller med om att det är svårt.

Det är också en av de vanligaste frågorna jag får av min förläggare.

Men VARFÖR gör hon/han så, Simona? Varför åker hon dit? Varför blir hon arg? Varför vill han det där?

Då duger det inte att svara – hon/han bara gör det.
Jag måste veta varför, och det måste framgå av texten. Läsaren måste begripa.

En karaktär kan byta mål, men om de överger sina tidigare mål, tex att de förut ville hämnas men nu bara vill tjäna pengar, då måste man verkligen förklara det, så att läsaren hänger med.

Ofta är ju denna utveckling det som är själva berättelsen.

Tänk Lisbet Salander och hennes bakgrund. Att ta del av det hon varit med om är ju en stor del av handlingen.

Återigen.
Svaret på frågan VARFÖR är en viktig del i handlingen.
Glöm inte det.

Lycka till!

15 thoughts on “Karaktärshuvudbry

  1. Smart och insiktsfullt och väldigt pedagogiskt – precis vad jag behövde. Kämpar i motvind och uppförsbackar och undrar var felet ligger (förmodligen i andra tredjedelen), varför jag aldrig lyckas ta en redigering förbi 31:a kapitlet till det 32:a. Varför det känns som att fösa vatten uppströms. Eller ösa sirap med händerna. Skall se om det hjälper att se/avgöra vilka drivkrafterna är för varje kapitel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *